כל עסק, קטן או גדול, נתון לחובת ניהול פנקסי חשבונות (״הוראות ניהול ספרים״). למעשה, הוראות פקודת מס הכנסה ברורות, והן מגדירות על פי החוק כי עסקים קטנים, בינוניים או גדולים נדרשים לנהל פנקסי חשבונות מרגע הקמתם. כך, בין אם אתם עדיין מתכננים את הקמת העסק שעדיין לא פתח שעריו, ובין אם העסק שלכם פועל תקופה ארוכה, הנהלת חשבונות לעסק היא מהלך קריטי, וחשוב לבצע אותו נכון ועל פי כלל הוראות החוק המחייבות ובכך להימנע מקנסות ותשלומים מיותרים אשר יגבו מהעסק בעקבות ניהול לקוי.

על מה חייב העסק לדווח?

באופן כללי אתם נדרשים לדווח על כל תשלום שהגיע אל העסק. בין אם קיבלתם תשלום במזומן, בכרטיס אשראי, באמצעות תשלום מקוון (PayPal), באמצעות העברה בנקאית או דרך המחאה הרשומה למועד עתידי, עליכם לדווח על התקבול מיד עם הגעתו. יש עסקים שעושים זאת באמצעות תוכנות ניהול חשבונות, אחרים עושים זאת באמצעות רישום ידני בפנקס התקבולים. כך או כך רישום זה חיוני לצורכי דיווח, והוא גם יאפשר לכם לדעת מה גובה תשלום המע"מ שלכם. רישום יסודי גם של הוצאות העסק יעזור לכם לדייק ולחסוך בתשלומי המס השונים.

הנהלת חשבונות לעסק באופן מקצועי

כפי שאפשר להבין, הנהלת חשבונות לעסק מחייבת מקצועיות, ידע ודיוק מרבי. אלא שבעלי עסקים – בעיקר קטנים – מוותרים לא פעם על ליווי מקצועי מתוך אמונה שמדובר במהלך פשוט שאפשר לנהל לבד. בפועל הם אינם מודעים להקלות מס שונות, לדרכים אפקטיביות לצמצום התשלום או להכרה בהוצאות מוכרות  אותם ניתן לדרוש. דיווח מדויק יחסוך לעסק כסף רב לאורך זמן, הן בתשלומי המע"מ, מס ההכנסה וביטוח לאומי. לצד כל זאת, הנהלת חשבונות לעסק מספקת תמונה יסודית ומלאה בכל הנוגע להתנהלות העסק ומצבו, דבר שמאפשר לעסק ללמוד על מצבו, לעדכן את הדרוש תיקון, לייעל את המשאבים ובסופו של דבר לייצר שורת רווח טובה יותר.

ליווי מקצועי

אם כן, חשוב לעסק הקטן להיעזר בגורם מקצועי וליווי של רואה חשבון משפר באופן ניכר את ההתנהלות הפיננסית של העסק. הנהלת חשבונות לעסק, אם היא מתבצעת על ידי גורם מוסמך ובעל ניסיון, היא הדרך היעילה ביותר לעמוד בכל התקנות ולנהל את הצד הפיננסי בצורה טובה ומתוך התמקדות ביעדים ובמטרות שהציב העסק בראשית הדרך.

img2fin